Saturday, September 26, 2009

රුක්ම විමානය ( දඬුමොණරය ගැන - 7 )

අපි මේ වෙනකොට විමානයක මූලික කොටස් සහ එහි මූලික ක්‍රියාකාරිත්වය මෙන්ම විමානාචාර්යවරයෙක් ඉගෙනගත යුතු ක්‍රමවේද ගැනත් දැනගෙන ඉවරයි. ඒ කියන්නේ අපිට දැන් විමාන තාක්ෂණය ගැන සාමාන්‍යයෙන් හොඳ අවබෝධයක් තියෙනවා කියන එකයි. ඉතින් මේ සෙල්ලිපි සටහනේ ඉඳන් අපි එක් එක් වර්ගයේ විමාන ගැන වෙන වෙනම කතා කරමු. මේ ලිපි පෙළේ මුල්ම ලිපියේ මම විමාන වර්ග වල නම් කීපයක් සටහන් කරලා තිබුණා ඔයාලට මතක ඇති. ඒවා අතරින් අද අපි කතා කරන්න යන්නේ 'රුක්ම විමානය' ගැනයි.

මුලින්ම අපි රුක්ම විමානයක් කියන්නේ කොයිවගේ යානයක් ද කියලා බලමු. මේ පහළින් තියෙන්නේ රුක්ම විමානයක බාහිර පෙනුමේ දළ සටහනක්. ( රූපසටහන් සියල්ල උපුටාගෙන තියෙන්නේ අන්තර්ජාලයෙන් )



'වෛමානික ශාස්ත්‍ර' පොතේ සඳහන් වෙන විදිහට රුක්ම විමානයක් කියලා කියන්නේ රන්වන් පාට ගුවන් යාත්‍රාවක්. රුක්ම කියලා කියන්නේ රත්තරන් පාටටලු. මේ යානය රන්වන් පාට කිරීම සඳහා වර්ණ සාදාගෙන තියෙන්නේ 'රාජලෝහය' කියන ලෝහය මගින්. කිසියම් රසායනික ක්‍රියාවලියකට ලක් කිරීම තුලින් රාජලෝහයේ වර්ණය රන් පැහැයට ආසන්න පාටකට පත්කිරීමට හැකියාවක් තිබුණු බව කියැවෙනවා. විමාන තාක්ෂණයට අනුව රුක්ම විමානයක් අනිවාර්යයෙන්ම රන් පැහැයෙන් නිපදවිය යුතු නිසා එවැනි යානාවක් නිර්මාණය කිරීමේදි කර තිබෙන මුල්ම කාරිය වෙලා තියෙන්නේ රාජලෝහයෙන් රන් පැහැය නිපදවීමයි. පැරණි ඉංජිනේරුවෝ මේ රන් වර්ණය නිපදවන්න ගොඩක් මහන්සි වෙලා තියෙනවා. එයාලා මේ වර්ණය පිළියෙල කලේ කොහොමද කියලයි මං දැන් ලියන්න යන්නේ. මෙන්න මේවා තමයි ඒ අය පාවිච්චි කරලා තියෙන රසායනික ද්‍රව්‍ය සහ ඒවායේ අනුපාත....
ඇමෝනියම් ක්ලෝරයිඩ් කොටස් 4 යි. බෙන්සීන් කොටස් 18 යි. ඊයම් කොටස් 20 යි. මුහුදු පෙණ කොටස් 16 යි. අයන් පයිරයිට්ස් කොටස් 6 යි. යකඩ කොටස් 20 යි. රසදිය කොටස් 15 යි. ක්ෂාරත්‍රය (නැට්‍රොන්, සෝල්ට් පිටර්,බොරැක්ස්) කොටස් 28 යි. මයිකා කොටස් 20 යි. රිදී කොටස් 17 යි. ඇකොනයිට් කොටස් 8 යි. බෙංගාලි කඩල නම් ධාන්‍ය වර්ගය කොටස් 32 යි. සහ අවසාන වශයෙන් පස් ගෝ රස ඇති තරම් ප්‍රමාණයක්. ( පස් ගෝ රස අරගෙන තියෙන්නේ මිශ්‍රණයේ මෘදු බව වැඩි කරන්නලු ). සමහරවිට කට්ටියට මේ ද්‍රව්‍ය ගැන එච්චර අවබෝධයක් නැති වෙන පුලුවන්. හැබැයි chemistry දන්න අයටනම් ටිකක් තේරෙනවා ඇති.
කොහොමහරි මේ රසායනික ද්‍රව්‍ය හොඳට මිශ්‍ර කරලා සෙල්සියස් අංශක 800 ටත් වැඩි උෂ්ණත්වයකට රත් කරලා තමයි රාජලෝහය හදාගෙන තියෙන්නේ. ඇත්තටම රාජලෝහය කියන්නේ තනි ලෝහයක් නෙවෙයි. රසායනික ද්‍රව්‍ය මිශ්‍රණයකින් හදපු කෘත්‍රිම ලෝහයක්.

දැන් වර්ණ නිර්මාණය ගැන කතා කලා ඇති. ඉතුරු කොටස් ගැනත් කතා කරමු. රුක්ම විමානයේ යට කොටස හඳුන්වන්නේ 'පීත' කියලා. ඒක නිර්මාණය කරලා තියෙන්නේ 'කැස්බෑවෙකුගේ' හැඩයටලු. ඒ කොටස සාමාන්‍යයෙන් හදලා තියෙන්නේ අඩි 1000 ක් දිගට සහ අඩියක් ඝනකම වෙන ආකාරයටයි. ( ඒකෙන්ම හිතාගන්න පුලුවන් නේද යානයේ ප්‍රමාණය ගැන ).  

මේ තියෙන්නේ යානයේ හරස්කඩක දළ සටහනක්...


මේ රූපය හොඳින් නිරීක්ෂනය කළොත් ඔයාලට පෙනේවි ඉහල කොටසේ තියෙන සුළං පෙති දෙක. මේ රූපයේ පේන්නේ 2 ක් වුනාට ඇත්තටම මේ වගේ සුළංපෙති 4 ක් පිහිටලා තියෙනවා. ඒවා වේගයෙන් කරකවා වේගවත් සුළං ධාරාවන් පොළොව දෙසට යොමු කරලා තමයි යානය ඉහළට ඔසවලා තියෙන්නේ. මීට අමතරව චුම්බක ශක්තියත් පාවිච්චි කරලා තියෙනවා. කොහොමද අපේ පැරණි මුතුන්මිත්තන්ගේ වැඩ.... ඒ විතරක් නෙවෙයි, මේ අය විදුලි බලයත් යොදාගෙන තියෙනවා අර සුළං පෙති කරකවන්න. කොහොමහරි ඉහලට එසවුනු යානය ඉදිරියට චලනය කරලා තියෙන්නේ යානය වටේ දිශා හතරට යොමු වෙන විදිහට සවි කරල තිබුණු තවත් සුළං පෙති හතරකින් ලු. ඒ විතරක් නෙවෙයි, මේ විමානයට බොහොම ලොකු වේගයකුත් තිබිලා තියෙනවා. ඒ කොච්චරද කියනවානම් විනාඩි 24 ක් (සිංහල පැයක්) වැනි කාලයකදි සැතපුම් 250 ක් පමණ දුරක් යන්න පුළුවන් වෙලා තියෙනවා.

පහළින් තියෙන්නේ රුක්ම විමානයේ පාදම හෙවත් පීත කොටසේ රූප සටහනක්.....



දැන් රුක්ම විමානය ගැනත් ඔයාලට යම් තරමක අවබෝධයක් තියෙනවානේ. එහෙනම් ඊළඟ සෙල්ලිපි සටහනෙන් තවත් විමාන වර්ගයක් ගැන කතා කරමු.

5 comments:

  1. ඔය කියන විදිහට මේක අර VTOL (Vertical Take-Off and Landing Aircraft) වර්ගයේ එකක් නේද

    ReplyDelete
  2. ස්තුතියි!

    ඔය පොතේ තියන ක්‍රමවේද භාවිතා කරලා තවම කවුරුවත් ඕකේ ක්‍රියාකාරී අනුරුවක් හදන්න උත්සාහ කරලා නැද්ද?

    ReplyDelete
  3. @ Sahan & Budhajeewa : මේක VTOL ආකාරයේ යානයක් තමයි. හැබැයි මම අහලා තියෙනවා බටහිර රටවල් පැරණි විමාන තාක්ෂණය ගැන කරුණු අධ්‍යයනය කරලා තමයි අලුත් වර්ගයේ ගුවන් යානා හදලා තියෙන්නේ කියලා. දෙවෙනි ලෝක යුද්ධය කාලේදි හිට්ලර් ගේ ඉංජිනේරුවන් වගේම මිත්‍ර පාක්ෂික රටවල ඉංජිනේරුවොත් ඉන්දියානු සහ ටිබෙට් රටවල ආරාම වලට ඇවිත් ඒවායේ තිබුණු පැරණි පුස්කොළ පොත් අරගෙන ගිහින් තියෙනවා කියලා මම කොහේදි හරි අහලා තියෙනවා. ඒ පොත් වල තිබුණු තාක්ෂණික දැනුමෙන්ලු වත්මන් ගුවන් තාක්ෂණය මෙච්චර ඉක්මනට දියුණු කරගන්න පුළුවන් වෙලා තියෙන්නේ. සමහරවිට VTOL කියන්නේ එහෙම පෙරදිගින් උකහා ගත්තු තාක්ෂණයක් වෙන්නත් පුළුවන්.

    කොහොමත් බටහිර රටවල් මෙච්චර දියුණු වෙලා තියෙන්නේ පෙරදිග දැනුම සූරාගෙන කාපු නිසානේ. උන් තාමත් ඒ වැඩේ කරගෙන යනවා. හැබැයි එක අතකින් බලනකොට අපිම තමයි අන්තිමට මෝඩයෝ වෙලා තියෙන්නේ. බටහිර උන් අපිව සූරගෙන කාල හරි පෝෂණය වෙනවා. ඒත් මෙච්චර තාක්ෂණයක් අතේ තියාගෙන ඉන්න අපිට ඒක හරි හමන් විදිහට පාවිච්චි කරගන්න බැරුව මන්දපෝෂණේ හැදිලා වගේ නිකන් බලාගෙන ඉන්නවා. අපිට පුළුවන් වෙලා තියෙන්නේ බටහිර උන් අපේ දැනුම අරගෙන අලුත් නිර්මාණයක් කලහම, ඒක බදාගෙන ඒක මත්තෙම නැහෙන්න හරි "ඕවා මීට කලින් අපේ මුතුන්මිත්තෝ හොයාගෙන තිබුණු දේවල් නේ......" කියලා බොරුවට කෑ මොර දෙන්න හරි විතරයි.

    ReplyDelete
  4. @ Uditha: කතාව නම් ඇත්ත. ඒකට අපේ රටේ මිනිස්සු විතරක් නෙමෙයි රජයත් වග කියන්න ඕනෙ. අපේ රටේ එකෙක් අලුත් දෙයක් ප්‍රයෝජනවත් දෙයක් නිර්මාණය කරල කාගෙන්හරි / රජයෙන් හරි උදව්වක් ගන්න ගියාම ඒකට මොකෙක්වත් උදවු කරන්නෙ නෑ. අර අත් ට්‍රැක්ටරේට වෙච්චි දේ දන්නවනෙ? එහෙම තමා හැම දෙයක්ම. යටත් විජිත යුගයේ ඇති කරපු චින්තනය තාම මිනිස්සුන්ගෙ හිත් ඇතුළෙ තියෙන්නෙ.
    කොහොම හරි මේ භාණ්ඩෙ නම් පට්ටම යානයක්නෙ. ඔච්චර විසාල එකක් උඩට උස්සන්න අර හුළං පෙති 4න් පුළුවන් ඇති කියල විශ්වාස කරන්නත් බෑ.

    ReplyDelete
  5. එලකිරි. මේවා වගකිව‍යුත්තෝ බලත්වාග

    ReplyDelete